تخت جمشید ( پارسه )

تخت جمشید ( پارسه )

پارسه سکوت نیست ُ حقیقتی است که بر سنگ نوشته اند .
تخت جمشید ( پارسه )

تخت جمشید ( پارسه )

پارسه سکوت نیست ُ حقیقتی است که بر سنگ نوشته اند .

تعریف کلی لغت ؛ مرمت: در سطح دنیا

تعریف کلی مرمت را می توان در لغت نامه بین المللی چنین یافت:

مداخله های فنی - عملی که به منظور تضمین تداوم زمانی یک اثر هنری صورت می گیرند.

مرمت آن لحظه ی شناسایی یک اثر از لحاظ ترکیب فیزیکی و تاریخی ، هنری به منظور انتقال به آینده را تشکیل می دهد .... روند انتقادی و سپس اقدام خلاقانه ، یکی به عنوان جدایی ناپذیر از دیگری .

انواع مرمت و سبک های آن:

 1- مرمت علمی و آرکئولوژیک :

حفاری های دوران کلاسیک ، سوار کردن اجزا و آلمان هایی که طی سالیان دراز از هم جدا شده و روی زمین های اطراف فرو ریخته اند و نیز محکم کردن این نوع بناها و فرم دادن به آن ها جهت بازدید سیاحان و مطالعه محققین.

2- مرمت آرتیستیک و یا هنری:

که در این روش مرمت کار به خود اجازه می دهد خلق و ابداع نماید و قسمت هایی را که در یک بنا از بین رفته و یا اصلا وجود نداشته با فانتزی خود و یا روحیه به اصطلاح هنری مجددا بوجود آورد و بازسازی نماید . 

- روش های مختلف مرمت یا باز زنده سازی :

 الف)مرمت یا باززنده سازی حفاظتی :

هدف حفاظت و نگهداری از بناست. در مرمت حفاظتی میزان مداخله در شکل و شرایط موجود تا اندازه ای است که استمرار شباهت بنای مرمت شده را در وضع موجود آن در زمان شروع مرمت به دست می دهد.

مرمت حفاظتی در بعضی موارد بخصوص در حین کارهای مرمتی عمومی لازم و ضروری خواهد بود بنابراین زمانی که هنوز آثار در دست مطالعه است،جهت جلوگیری از هر گونه اشکالاتی که ممکن است در بنا پیش آید این نوع مرمت ایجاد می شود .

ب ) باز زنده سازی سبکی یا آناستیلوز :

 بازسازی سبکی یا آناستیلوزی به معنای دقیق واخص کلمه، فقط عبارت است از دوباره ساختن بناهای تاریخی درهم فرو غلطیده به همان شکل اول، و یا دوباره ساختن قسمتی از همان بناها در موضع اصلی خود .

ج ) پاک سازی سبکی :

در بعضی موارد در مرمت آثار هنری به تشخیص معمار مرمتکار بخش هایی که به بنای اصلی قبلا اضافه شده غیر ضروری دانسته و سعی در پاک سازی آنها میکند و هدف اصلی آن به وجود آوردن شرایط مناسب برای برداشت های مستند و جواب گویی به علاقمندان اصالت شکل بنا محسوب  می شود.

د ) مرمت تکمیلی :

مرمت تکمیلی زمانی صورت می گیرد که بنا ی مورد نظر در بخش هایی دارای کمبود باشد . به تناسب وسعت و اهمیتی که کمبود عناصر و بخش های بنا مطرح می کند و در رابطه با ویژگی های محیط کالبدی و غنای فرهنگی و معماری موجود در محیط این نوع مرمت یکی از دشوارترین و ظریفترین مسائل به شمار می رود.

ناظم زارع کارشناس مرمت آثار هنری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد